Vores pædagogik

Uanset hvilket tilbud I vælger i Asterias, vil I møde en meningsfuld pædagogisk tilgang, som passer til lige præcis jeres behov. 

Vores pædagogiske tilgang tager afsæt i vores mange års erfaring med målgruppen på Søstjerneskolen.  Læs mere om pædagogik og behandlingsmetoder på Søstjerneskolen her

Første skridt i vores samarbejde handler altid om at etablere kontakt. Her er vi nysgerrige på, hvad der motiverer den enkelte, da det kan være en god måde at etablere kontakt på. Vi går gerne på opdagelse i barnet/den unges interesser sammen med barnet/den unge, hvis det er muligt, og ellers sammen med forældrene. 

Vi ved dog, at barnets/den unges kravkapacitet kan være så nedsat, at der er risiko for, at de bakker ud af kontakten, når de mærker, at vi ønsker at opnå noget med det, vi gør. Så det er afgørende, at vi skaber en relation, som tager udgangspunkt i der, hvor den enkelte er lige nu. Det er nødvendigt for at kunne nå derhen, hvor relationen kan bære, at vi sammen tager næste skridt. 

Det kan for eksempel være, at aflastningen starter i hjemmet. Næste skidt er at komme ud af hjemmet og dernæst i Søstjerneskolens lokaler sammen med aflasteren eller kontaktpersonen. Det kræver ikke blot tålmodighed i processen. Det kræver også den rette timing og blik for forældresamarbejde, samt at aflasteren eller kontaktpersonen har en åben og ikke-intentionel tilgang til barnet/den unge.

Når relationen mellem barnet/den unge og aflaster eller kontaktperson er etableret, tager vores pædagogiske tilgang afsæt i, hvad opgaven er omkring den unge. Det afhænger også af, om barnet/den unge er tilknyttet vores aflastningstilbud eller har en kontaktperson. 

Lad os sammen finde
den helt rigtige løsning til jer